- Μπος
- Ντύρερ
- Βαν ντερ Βάυντεν
Μπος: Ο κήπος των Επίγειων Απολαύσεων, Μουσείο του Πράδο |
Η φλαμανδική σχολή: χαρακτηριστικά
- Απαρνούνται την Αναγέννηση και κυρίως τη Ρώμη
- Διατηρούνε γοτθικά στοιχεία: στην τεχνική (ζωγραφίζουν σε ξύλο κι όχι σε καμβά) και στην θεματολογία (έργα κυρίως θρησκευτικά και πνευματικά)
- Επιδεξιότητα για τη λεπτομέρεια
- Χρησιμοποιούνε την προοπτική, αλλά τη γνώρισαν με εμπειρικό τρόπο (trial and error) κι όχι με μετρήσεις και υπολογισμούς όπως οι Ιταλοί
- Προοπτική cavalier / πλάγια προβολή
- Καλλιέργησαν το πορτρέτο με ψυχολογικό βάθος. Απεικόνιζαν το μοντέλο λίγο λοξά και όχι εντελώς ανφάς για να το εντάξουν στο χώρο και να δηλώσει την παρουσία όγκου, και με ένα σύμβολο στα χέρια.
- Διεκδικούνε το τοπίο ως ζωγραφικό θέμα: οι πίνακες πάντα αναφέρουν στο τοπίο, είτε μέσω ενός παραθύρου είτε επειδή η σκηνή λαμβάνει χώρα στην ύπαιθρο. Είναι ένα τοπίο μη νατουραλιστικό, με τα στοιχεία του στερεοτυπωμένα: τα δέντρα πάντα ίδια, οι πόλεις στο βάθος... Δεν υπάρχουν μεγάλες κινήσεις, για να μην επισκιάσουν το τοπίο.
- Πολλοί πίνακες είναι παραδειγματικοί: οι αμαρτίες και οι συνέπειές τους, φιλοσοφικές αντιλήψεις του κόσμου κλπ. βασισμένες σε λαϊκές δοξασίες.
- Μεσαιωνική αντίληψη του καλλητέχνη ως χειροτέχνη, για αυτό δεν υπέγραφαν οι πολλοί.
1. Βαν ντερ Βάυντεν
2. Μπος
3. Ντύρερ