3. Το Μουσείο του Πράδο: Αναγέννηση (Ιταλία και Ισπανία)

Resultado de imagen de el greco
Ελ Γρέκο: Θέα και χάρτης του Τολέδου, Οικία-Μουσείο του Ελ Γρέκο, Τολέδο














Ημερομηνίες:
  • Βασιλιάδες της Ισπανίας: Οίκος των Αψβούργων (γέννηση - αρχή βασιλείας - θάνατος):
    • Κάρολος Α': 1500 - 1516 - 1556
    • Φίλιππος Β': 1527 - 1556 - 1598
    • Φίλιππος Γ': 1578 - 1598 - 1621
    • Φίλιππος Δ': 1605 – 1621 – 1665
    • Κάρολος Β': 1661 – 1665 – 1700
  • Αναγεννησιακοί ζωγράφοι:
    • Φρα Αντζέλικο: 1395 – 1455
    • Τιτσιάνο: 1490 – 1576
    • Τιντορέττο: 1518 – 1594
    • Ελ Γρέκο: 1541 – 1614


1. Φρα Αντζέλικο (1395 – 1455)
  • Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου (αίθουσα 56Β, ισόγειο)
Resultado de imagen de la anunciacion fra angelico

-



2. Τιτσιάνο (1490 – 1576)

  • Βίος
Βενετική σχολή

Δούλευε για τον μαρκήσιο της Μάντοβας, που τον σύστησε στον Κάρολο Α’ της Ισπανίας. Έκανε ένα πορτρέτο του για την στέψη του και δημιουργήθηκε μία σχέση μεταξύ αυτού και του οίκου των Αψβούργων που διήρκησε πάνω από 40 χρόνια. Άρεσε πολύ γιατί οι πίνακές του ταίριαζαν τελείως με τις ζωγραφικές, καλλιτεχνικές, αυλικές και θρησκευτικές ανάγκες των μελών της βασιλικής οικογένειας.

Ο βασιλιάς τον καλούσε συνέχεια στην αυλή, αλλά αυτός αρνούνταν. Αλλά δεχόταν όλες τις παραγγελίες του. Έκανε μερικά πορτρέτα του βασιλιά και του γιου του.

Καθιέρωσε το πορτρέτο ημίσωμο ή και ολόσωμο, που τον βοηθούσε να δηλώσει την εξουσία του βασιλιά προς το λαό, τους συμμάχους του ή τους εχθρούς του. Πρόκειται για αλληγορικούς πίνακες, γεμάτους συμβολισμό.

  • Στυλ
Το Cinquecento είναι ο δεύτερος αιώνας της ιταλικής Αναγέννησης. Ο Τιτσιάνο ψάχνει καινούργια παλίσια, πιο απομακρισμένα από τον αρχικό κλασικισμό.

Στην αρχική του περίοδο κυριαρχεί το προσεκτικό σχέδιο, με έντονες γραμμές και φιγούρες καθάριες. Κυριαρχούν οι θρησκευτικοί πίνακες, οι θηλυκές φιγούρες παχουλές και τα ημίσωμα πορτρέτα.

Στη δεύτερη περίοδο τον απασχολούσε περισσότερο το χρώμα, παρά το σχέδιο. Μερικές φορές το σχέδιο είναι γρήγορο και ανακριβές, με αποτέλεσμα την αίσθηση αμεσότητας και εκφραστικότητας. Τα περιγράμματα δεν είναι ευδιάκριτα και οι πινελιές απλώνονται γρήγορα, επομένως τα πρόσωπα δηλώνουν κίνηση, ζωντάνια. Δημιουργεί προηγούμενο για μεταγενέστερες καινοτομίες.

  • Έργα:
Felipe II ofreciendo al infante D. Fernando [Ο Φίλιππος Β' προσφέρει τον Πρίγκιπα Φερδινάνδο] (αίθουσα 24, 1ος όροφος)
Resultado de imagen de Felipe II ofreciendo al infante D. Fernando

Τιμά τη Ναυμαχία της Ναυπάκτου του 1571, καθώς και τη γέννηση του διαδόχου του Φίλιππου Β’.
Τάμα: ο Φίλιππος ευχαριστεί τον ουρανό.
MAIORA TIBI = μεγαλύτεροι θρίαμβοι σε περιμένουν.
Τούρκος με τα χέρια δεμένα: αναφορά στη ναυμαχία της Ναυπάκτου (1571) που νίκησαν οι χριστιανοί.


Adán y Eva [Ο Αδάμ και η Εύα] (αίθουσα 25, 1ος όροφος)
Resultado de imagen de Adán y Eva tiziano

Μηλιά και συκιά.
Η αλεπού είναι παραδοσιακά συνδεδεμένη με τον διάβολο.
Το παιδί είναι μισό φίδι. Δείχνει το μήλο στην Εύα, έτσι ο Τισιάνο μάς λέει ότι αυτή έδρασε λόγω του πειρασμού κι όχι με δική της πρωτοβουλία.
Χαρακτηριστικό του Τιτσιάνου είναι η σκίαση του προσώπου της Εύας για να υπογραμμίσει τον δραματισμό της δράσης.


Entierro de Cristo [Ταφή του Χριστού] (αίθουσα 25, 1ος όροφος)
-


Religión socorrida por España [Η Ισπανία βοηθά την θρησκεία] (αίθουσα 25, 1ος όροφος)
Resultado de imagen de Religión socorrida por España

Τιμά τον ρόλο της ισπανικής μοναρχίας στη Ναύπακτο το 1571.
Η Ισπανία, ως Αθηνά, ως υπερασπίστρια της καθολικής πίστης που αντιμετωπίζει όλους τους εχθρούς της.
Το φίδι συμβολίζει την προτεσταντική αίρεση.


Carlos con perro [Ο Κάρολος Α' με σκυλί] (αίθουσα 27, 1ος όροφος)
-


Carlos I en la batalla de Mühlberg [Ο Κάρολος Α' στη μάχη του Μύλμπεργκ] (αίθουσα 27, 1ος όροφος)
Resultado de imagen de Carlos I en la batalla de Mühlberg tiziano

Τιμά τη μάχη του Mühlberg.
Το δόρυ συμβολίζει τον Άγιο Γεώργιο, τον χριστιανό ιππότη κατ’ εξοχήν, και την υπέρτατη εξουσία των Καισάρων.
Ελαχιστοποιεί τα θρησκευτικά στοιχεία προς όφελος των πολιτικών.
Πρόκειται για μία προσπάθεια να φέρει κοντά καθολικούς και προτεστάντες. Η αυλή δεν ήθελε να προβάλει την εικόνα του καθολικού νικητή ή υπεροπτικού νικητή των δικών του υπήκοων, αλλά του αυτοκράτορα που είναι ικανός να κυβερνήσει ένα ετερογενές σύνολο κρατών και θρησκειών.


Sísifo [Σίσυφος] (αίθουσα 27, 1ος όροφος)
Resultado de imagen de Sísifo  tiziano

Furias = Ερινύες: παραγγελία για να δείξει με μυθολογικό τρόπο τη μοίρα όσων επαναστατούν κατά τον ηγεμόνα τους. Η πρόκληση στους θεούς ταυτίζεται με την πρόκληση των Γερμανών πριγκίπων στον αυτοκράτορα.

Πηγή: οι Μεταμορφώσεις του Οβίδιου και η Αινειάδα

Ο Σίσυφος ήταν βασιλιάς της Κορίνθου που κατήγγειλε ότι ο Δίας αποπλάνησε την Αίγινα. Ως τιμωρία έπρεπε να κουβαλάει αιωνίως ένα βράχος ως την κορυφή ενός βουνού.

Στοιχεία της χριστιανικής εικονογραφίας: ο Άδης απεικονίζεται με φωτιά, τα δύο τέρατα με τα στόματα ανοιχτά συμβολίζουν την ημέρα της κρίσης και το φίδι δηλώνει την αρνητικότητα των προσώπων.


Ticio [Τιτυός] (αίθουσα 27, 1ος όροφος)
Resultado de imagen de ticio tiziano

Ο Τιτυός ήταν γίγαντας που τιμωρήθηκε γιατί προσπάθησε να βιάσει την Λητώ. Ο Απόλλων και η Άρτεμις τον σκότωσαν και στον Κάτω Κόσμο δύο γύπες έτρωγαν ακατάπαυστα το ήπαρ του (μύθημα που υπάρχει και στον μύθο του Προμηθέα).



3. Τιντορέττο (1518 – 1594)

  • Βίος και στυλ
Βενετία 1518 – 1594. Βενερική σχολή.
Εκπρόσωπος του μανιερισμού. Μοντέλο του στο σχέδιο ήταν ο Μικελάντζελο.
Ήταν μαθητής του Τιτσιάνου, από τον οποίο έμαθε την τέχνη του χρώματος και των σκιών.
Είχε ως σκοπό να μεταφέρει συγκινήσεις και όχι τόσο να προσαρμοστεί στους κανόνες ομορφιάς της εποχής.
Χρησιμοποιεί το φως με δραματικό τρόπο και την προοπτική με έμφαση.

  • Έργα:
El lavatorio [Το λουτρό] (αίθουσα 25, 1ος όροφος)
Resultado de imagen de El lavatorio

Απομακρύνεται με ειρωνεία από την υψηλή κουλτούρα με μία μείξη βαθιάς θρησκευτικότητας και χιούμορ.

Η διαγώνιος φαίνεται μόνο αν κοιτάξουμε από τα δεξιά, για αυτό η κύρια σκηνή δεν είναι στο κέντρο. Επίσης το τραπέζι είναι προσανατολισμένο προς τα δεξιά. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο πίνακας βρισκόταν στο δεξιό πλευρό ενός μακρόστενου δωματίου. Αν κοιτάξουμε από ακριβώς απέναντι, χάνουμε το effect.

Στο βάθος, η Βενετία.


El rapto de Helena [Η αρπαγή της Ελένης] (αίθουσα 25, 1ος όροφος)
Resultado de imagen de El rapto de Helena prado

Η σκηνή δείχνει τη στιγμή που οδηγούν την Ελένη σε ένα πλοίο ενώ στη στεριά δίνεται μία μάχη. Την διαμόρφωσε σαν μάχη μεταξύ τούρκων και χριστιανών, λόγω του πολλαπλασιασμού τέτοιων αναπαραστάσεων μετά τη ναυμαχία της Ναυπάκτου 1571.

Η Ελένη μπορεί να είναι μία αλληγορία της Βενετίας.

Είναι μία πολύ δυναμική σύνθεση, με το χρώμα και τη φωτοσκίαση [chiaroscuro]



3. Ελ Γρέκο (1541 – 1614)

  • Βίος
Κρήτη 1541 – 1614
Η οικογένειά του ήταν μάλλον καθολική, συνεργάτες της αποικιακής δύναμης.

Εκπαιδεύτηκε αρχικά ως αγιογράφος, και αργότερα ταξίδεψε στη Βενετία όπου απέκτησε (μερικώς) κάποιες τεχνικές της ιταλικής Αναγέννησης. Στη Βενετία είχε δάσκαλο τον Τιτσιάνο και έμαθε την δυτική τέχνη μέσω της βενετικής Αναγέννησης: το χρώμα, την προοπτική, την ανατομία, την ελαιογραφία. Επίσης επισκέφτηκε και τη Ρώμη.

Το 1577 ήρθε στην Ισπανία όταν ο Φίλιππος Β’ κάλεσε μερικούς Ιταλούς ζωγράφους να δουλέψουν στο Εσκοριάλ. Εγκαταστάθηκε στο Τολέδο όπου ανέλαβε τις πρώτες παραγγελίες: ζωγράφισε το Expolio [Ο διαμερισμός των ιματίων του Χριστού] για τον καθεδρικό και 3 ρετάμπλ/ντοσάλε για ένα μοναστήρι.

  • Στυλ
Συνδυασμός μεταξύ του μανιεριστικού σχεδίου και του βενετικού χρώματος. Στην αναγεννησιακή Ιταλία υπήρχε ένας χωρισμός μεταξύ της Ρώμης και Φλωρεντίας, που διεκδικούσαν το σχέδιο ως κύριο στοιχείο της ζωγραφικής, και της Βενετίας, που υπεράσπιζε το χρώμα. Ελ Γρέκο είναι στη μέση. Το 1577 όταν έφτασε στην Ισπανία το στυλ του είναι καθαρά ιταλίζον. Μετά από 37 χρόνια διαμονής στο Τολέδο, το στυλ του άλλαξε και έγινε δραματικό, με ένταση στα τεχνητά και φανταστικά σημεία: μικρά κεφάλια σε σώματα όλο και πιο στενόμακρα, φως όλο και πιο δυνατό και διαπεραστικό που ασπρίζει τα ρούχα, χώρος λίγο βαθύ με υπερπληθυσμό προσώπων που δίνει την αίσθηση της επίπεδης επιφάνειας.

Τα τελευταία χρόνια υιοθέτησε τον αντινατουραλισμό και το στυλ του έγινε όλο και πιο αφαιρετικό, μέχρι αφάνταστα όρια.

Χειρίζεται το φως με πολύ ασυνήθιστο τρόπο: στα έργα του ποτέ δεν λάμπει ο ήλιος.

  • Έργα:
El Salvador [Ο Σωτήρας] (αίθουσα 10Β, 1ος όροφος)
Resultado de imagen de greco el salvador

Σαν βυζαντινός Παντοκράτωρας.


San Pablo [Ο Άγιος Παύλος] (αίθουσα 10Β, 1ος όροφος)
Resultado de imagen de greco sna pablo

Πάντα τον απεικόνιζε με αυτά τα χαρακτηριστικά: μεγάλο μέτωπο, γαμψή μύτη, μπλε και κόκκινη ενδυμασία, που ταυτίζονται με τα ίδια του χαρακτηριστικά.
Κρατάει το σπαθί που αποκεφαλίστηκε και ένα χαρτί για τον Τίτο, συνεργάτη του στην Κρήτη στο Κήρυγμα του Χριστιανισμού.


La adoración de los pastores [Η προσκύνηση των ποιμένων] (αίθουσα 10Β, 1ος όροφος)
Resultado de imagen de greco adoración de los pastores

Νυχτερινή σκηνή, μέσα σε μία σπηλιά.
Οι φιγούρες σχηματίζουν έναν κύκλο γύρω από το μωρό, και τη στεφάνωση της σκηνής συνιστάνε οι άγγελοι, που δείχνουν την ουράνια ικανοποίηση προς τη γέννηση του σωτήρα.
Το μωρό εκπέμπει ένα έντονο φως που λούζει τη μικρή ομάδα που τον παρατηρεί.
Αυτός ο πίνακας είναι το τελευταίο του αριστούργημα πριν το θάνατό του.


Cristo abrazado a la cruz [Ο Χριστός αγκαλιάζει τον σταυρό] (αίθουσα 9Β, 1ος όροφος)
Resultado de imagen de greco Cristo abrazado a la cruz

Δακρυσμένα μάτια και βλέμμα υπομονετικό και γαλήνιο. Στο πρόσωπό του δεν υπάρχει πόνος, αγωνία, σωματικός κόπος.
Το αγκάθινο στεφάνι τονίζεται από το ρομβοειδές φωτοστέφανο.
Έχει προοπτική sotto in su, από τα χαμηλά στα ψηλά. Έτσι του δίνει μία γλυπτική διάσταση και προκαλεί την συμπόνια και τον πόνο του πιστού.
Νύχια.


Bautismo de Cristo [Η Βάπτιση του Χριστού] (αίθουσα 9Β, 1ος όροφος)
Resultado de imagen de greco Bautismo de Cristo

6 πίνακες για ένα ρετάμπλ (οι 2 είναι στο εξωτερικό).
Πηγή: Άγιος Ματθαίος: «Άνοιξαν οι ουρανοί και το άγιο πνεύμα κατέβηκε με μορφή περιστεριού και κάθισε πάνω του».
Έχει κοινό με άλλους πίνακές του ότι συνδέει επίγεια και επουράνια διάσταση. Βασικό στοιχείο για τη σύνδεση είναι οι άγγελοι που στέκονται στη μέση και συνοδεύουν τους πρωταγωνιστές. Πολλοί άγγελοι είναι στις ίδιες θέσεις με άλλα έργα. Οι πάνω άγγελοι με το χέρι στο στήθος ευχαριστούνε τον Θεό και το κόκκινο ύφασμα που κρατάνε οι κάτω άγγελοι συμβολίζει τη θυσία που θα κάνει ο Χριστός.


Pentecostés [Πεντηκοστή] (αίθουσα 9Β, 1ος όροφος)
Resultado de imagen de greco Pentecostés

Εμφάνιση του αγίου πνεύματος στην Παναγία 50 μέρες μετά την ανάσταση.
Συνδέεται με την Ανάσταση γιατί δείχνει τους χαρακτήρες με μακρόστενη μορφή και οργανωμένους σε ένα κλιμακωτό χώρο.
Το πάνω μέρος επικεντρώνεται στην Παναγία που συνοδεύεται από μία ζωφόρο εκφραστικών κεφαλιών. Η πηγή για αυτό βρίσκεται στη μανιεριστική ζωγραφική από τη Ρώμη.
Πάνω δεξιά είναι αυτός και ο γιος του.


Resurrección [Η ανάσταση] (αίθουσα 9Β, 1ος όροφος)
Resultado de imagen de greco Resurrección

Πηγή: Άγιος Ματθαίος: «Οι φρουροί φύλασσαν τον τάφο, ένας άγγελος κύλισε το λίθο και συγκλονίστηκαν και έγιναν σαν νεκροί».
Μεγάλος κατάλογος από χειρονομίες και εκφράσεις λόγω των διάφορων αντιδράσεων.
Μακρόστενη μορφή αλλά καταφέρνει και δίνει αίσθηση βάθους λόγω της θέσης των προσώπων.


Crucifixión [Η σταύρωση] (αίθουσα 9Β, 1ος όροφος)
Resultado de imagen de greco Crucifixión

Πηγή: Άγιος Λουκάς: «Ήταν κοντά μεσημέρι και σκοτείνιασε σε όλη την περιοχή». Σκοτεινός ουρανός με αστραπές και καταιγίδα.
Η Μαγδαληνή και 3 άγγελοι μαζεύουν το αίμα: ήθελε να τονίσει την υψηλή αξία του αίματος γιατί είχε μία ευχαριστιακή σημασία που συνδέεται με μεσαιωνικές παραδόσεις που υιοθέτησαν μερικοί Βενετοί ζωγράφοι, Γερμανοί (όπως ο Ντύρερ, που συχνά τον ενέπνεε) και τοπικά μέσα του Τολέδου. Χρησιμοποίησε αυτές τις πηγές αλλά δημιούργησε μία καινούργια του εκδοχή, όπου αφαίρεσε αναφορές στο χώρο/διάστημα, προσέθεσε την αστάθεια όλων των προσώπων, δημιούργησε μία νυχτερινή ατμόσφαιρα, κλειστοφοβική, φωτισμένη από αναλαμπές που τονίζουν τον οξύ και κρύο χρωματισμό.


La anunciación [Ο ευαγγελισμός] (αίθουσα 9Β, 1ος όροφος)
Resultado de imagen de greco anunciación

Μέσα από έναν οικιακό χώρο που κατέλαβαν σύννεφα και άγγελοι, που δίνουν μία συναυλία για να συνοδέψουν το περιστέρι. Οι άγγελοι μουσικοί είναι συχνοί σε ευαγγελισμούς του 16ου αιώνα, λόγω της επίδρασης των απόκρυφων ευαγγέλιων. Ο πράσινος που κρατάει ένα βιβλίο είναι ο διευθυντής. Τα όργανα είναι μία ψεύτικη μείξη που συμβολίζει όλη τη μουσική: και την ιερή και την κοσμική. Πρόκειται για ορχήστρα που μόνο στον ουρανό μπορεί να υπάρξει.
Διακόπτουν την Παναγία που διάβαζε, και πριν έραβε.
Η καιόμενη βάτος δείχνει ότι ήρθε και ο Θεός.


La Trinidad [Η Αγία Τριάδα] (αίθουσα 8Β, 1ος όροφος)
Resultado de imagen de greco Trinidad

Η πρώτη παραγγελία που ανέλαβε, για το ρεταμπλ ενός μοναστηρίου στο Τολέδο. Στο πάνω μέρος ήταν η Τριάδα και κάτω από αυτή η Ανάληψη (σήμερα στο Σικάγο).
Επειδή θα ήταν πολύ ψηλά, οι φιγούρες είναι μνημειώδεις και έχουν γλυπτική διάσταση χάρη στην προοπτική, χαρακτηριστικά στοιχεία της αρχικής περιόδου στο Τολέδο.
Η συνθετική ιδέα ανήκει στον Ντύρερ, που ενώνει δύο υστερομεσαιωνικές εικονογραφίες: ο Πατέρας που κρατάει το πεθαμένο σώμα (compassio patris) και ο Θεός πίσω από τον σταυρό, ως αρσενική pietà (thronum gratiae).


Caballero de la mano en el pecho [Ο κύριος με το χέρι στο στήθος] (αίθουσα 9Β, 1ος όροφος)
Resultado de imagen de greco Caballero de la mano en el pecho

Από τα πιο γνωστά σήμερα έργα του.
Είναι ντυμένος στη μόδα της δεκαετίας του 1570. Είναι πρότυπο Ισπανού ευγενή.